Tuesday, May 7, 2013

NUJ譴責前鋒報違反新聞專業操守


马来西亚半岛新闻从业员职工会对国文报章《马来西亚前锋报》(Utusan Malaysia)今日封面新闻突出"华人还想要甚么?"的大标题, 以及配上两帧穿黑衣的我国留台生和一群青年在吉隆坡谷中城霸级广场集会抗议的图片,感到遗憾。

这则新闻有严重误导和挑衅的意味,本会认为《马来西亚前锋报》作为国家国文主流媒体之一,如此玩弄种族情绪的课题有欠妥当。

众所周知,该家由巫统幕后掌控的日报,不是专门出版供巫统党员阅读的党报,它不应该沦为政党的喉舌或达到打击政治对手目的的宣传工具。

有鉴于此,本会严厉谴责《马来西亚前锋报》背后的特定议程,它没有秉持新闻专业原则与操守,令有关新闻课题失去应有的客观与中立性。

事实上,第十三届全国大选的成绩,国家领导人也不应该完全归咎为“华人政治海啸”效应所致,因为这没有合理的事实根据。反之,多位政治评论员和数据已证明,第十三届大选的成绩其实是一场“都市海啸”。

《马来西亚前锋报》今日封面新闻的处理手法,显然让人感觉到该报作为巫统的喉舌报章,有意无意挑起某个族群的不满情绪,进而加深对各族之间的猜疑与误解。

选举是表现出一个民主的进展。媒体作为大众传播工具, 更应该秉持原有的新闻专业守则,据实报导而非蓄意玩弄任何足以引起种族关系紧张的议题。

马来西亚是多元种族的社会,独立56年来各族和平相处,全靠各族人民之间的包容、关爱与融洽。

本会作为新闻从业员的代表先驱,提醒媒体业者珍惜我国建国多年来享有的国民团结与和谐共处的崇高精神,媒体有责任协助政府巩固国民团结,而非通过类似不正当的新闻处理手法来达到其背后的真正动机。

马来西亚半岛新闻从业员职工会

秘书处启
 
Kesatuan Kebangsaan Wartawan Malaysia (NUJ) mencela Utusan Malaysia menonjolkan tajuk "Apa Lagi Cina Mahu?" dan dua gambar perhimpunan aman orang tempatan di Taiwan dan Mid Valley Megamall di muka depan pada hari ini.

NUJM amat kecewa dengan pembentangan berita tersebut, kerana ia amat memesongkan pembaca dan berunsur provokatif. 

Sebagai sebuah akhbar Melayu arus perdana, Utusan Malaysia tidak harusnya memainkan isu perkauman dan cuba menghasut ketegangan antara kaum.

Seperti yang kita semua tahu, UMNO yang manipulasikan Utusan Malaysia di belakang tabir. Tapi ia bukannya akhbar parti yang hanya kepada ahli-ahli UMNO, ia tidak patut dipergunakan sebagai senjata atau bahan propaganda parti politik untuk menyerang lawan politik.

Maka, NUJM mencela Utusan Malaysia menyembunyikan agenda di sebaliknya, dan tidak menjunjung etika kewartawanan, serta tidak neutral dalam melaporkan isu berkenaan.

Sebenarnya, pemimpin negara mengelar keputusan PRU13 sebagai "Tsunami Cina" adalah tidak tepat sama sekali. Malah, para pengulas politik dan statistik telah membuktikan PRU13 adalah "Tsunami Bandar" (Urban Tsunami).

Berita Utusan Malaysia ini seolah-olah mengungkitkan ketegangan hubungan antara kaum, bukan sahaja sengaja menimbulkan kecurigaan antara kaum, malahan mendalamkan salah faham antara kaum.

Pilihan raya merupakan satu proses demokrasi.  Media sebagai alat komunikasi, harus menegakkan dan memartabatkan etika kewartawanan, melaporkan kebenaran, dan bukannya memainkan isu perkauman.

Malaysia adalah sebuah negara berbilang kaum. Semua kaum hidup dalam keharmonian, kerana kita mengamalkan sikap saling bertolak-ansur, mengambil berat dan menghormati.

NUJM mengingatkan pengusaha industri media agar menghargai semangat perpaduan dan keharmonian yang disanjungi. Media bertanggungjawab untuk mengukuhkan perpaduan rakyat, dan bukannya menggunakan taktik kotor untuk mencapai agenda bersembunyi.

Daripada Sekretariat Kesatuan Kebangsaan Wartawan Malaysia (NUJ) 


No comments:

會訊形式調查